Wednesday, October 21, 2009

Ibland skäms jag över att vara svensk

Ja, oftast är jag stolt över det. Stolt över det faktum att Sverige är ett generöst land som tar hand om sina egna och andra som kommer hit. Asylsökande, flyktingar, arbetskraft från andra länder som jobbar här för att försörja sin familj; något dom kanske inte har möjlighet till i sitt hemland. Stolt över den vackra naturen och den rika kultur som finns här.

Men ibland skäms jag också. Skäms över dom idiotiska kommentarerna och det faktum att Sverigedemokraterna håller på att ta sig in i Riksdagen (måtte det aldrig ske och om det sker måtte alla partier gå ihop och inte alliera sig med dom). Det skrämmer mig att det finns människor som faktiskt röstar på ett parti vars grund i princip går ut på att inga invandrare är välkomna hit och dom som råkar befinna sig här ska ut; gärna då andra och tredje generationens invandrare. Sorry kungafamiljen men ni åker ut. Möjligen att kungen kan få stanna men resten av familjen har inte här att göra.

Men nu har dom iaf visat riktigt tydligt vad dom står för. Det är märkligt det här. Har dom (Jimmie Åkesson) aldrig lärt sig vara källkritiska? Det lärde jag mig när jag gick i högstadiet. Men dom kanske aldrig kom så lång… Pinsamt är bara förnamnet! Måtte iaf en eller två av dom som tänker rösta på SD i nästa val genomskåda deras partiprogram och deras mål med att komma in i Riksdagen. Fast det är klart, inte kan det vara några smarta människor som röstar på SD. Eller?

Och här kommer Jimmie Åkessons replik på hans debattartikel i Aftonbladet. För givetvis är det Aftonbladets fel att hans debattartikel misstolkas. Han missar tydligen att det han skriver där är exakt samma sak som han skriver på AB.

För övrigt så påstås det att det är Voltaire som sagt “Jag delar inte din åsikt men jag är beredd att dör för din rätt att framföra dem”. Det är inte riktigt sant att det är Voltaire som sagt just detta utan det är mer en sammanfattning av hans åsikter som Evelyn Beatrice Hall skrev i sin bok om Voltaire. Något kanske JÅ skulle kollat upp innan han skrev att “en klok människa” en gång sa. Vem den där kloka människan var alltså.

Tja, vad ska man säga. Rösta på vilket parti som helst men undvik att rösta på SD. Det samhälle dom vill ha är något jag inte vill ha. Någonsin.

No comments:

Post a Comment